donderdag 15 augustus 2013

Negentienpuntlieveheersbeestje

Vandaag ben ik op de fiets gestapt en ben naar het beekdalgebied de Oude Kene gereden. De Oude Kene is een prachtig natuurgebied nabij Hoogeveen in Drenthe. De Oude Kene is ontstaan door samenwerking van het Drentse Landschap, Waterschap Reest en Wieden, een aantal gemeenten waaronder Hoogeveen en de Provincie om het Oude Diep haar natuurlijke karakter waar mogelijk is terug te geven. Oude Kene is de nieuwe naam voor dit deel van het
beekdal van het Oude Diep. En in rap tempo groeien er nu in dit gebied allerlei planten waar natuurlijk ook allerlei dieren, vogels en insecten op af komen.

Vandaag ben ik er naar toe gereden voor maar 1 insect en wel de
Negentienpuntlieveheersbeestje (Anisosticta novemdecimpunctata).
Dit lieveheersbeestje heb ik 2 maanden geleden ( 17 juni) voor het eerst in dit gebied waargenomen. Zie mijn blog: Stippen (vervolg)

Natuurlijk hoopte ik vandaag dit kevertje hier weer te mogen zien. Ik had zo mijn twijfels, omdat het alweer 2 maanden geleden was toen ik hier dit kevertje had waargenomen. Ik vroeg mij af of ik op dit tijdstip uberhaupt nog kevertjes zou ontdekken. Maar na enig speurwerk kwam ik toch een egelskophaantje te zien. Dit is een bladhaantje dat alleen op riet of op de grote lisdodde te zien is. En even later kwam ik er meer tegen, toch nog kevertjes dus!
                                       Egelskophaantje (Donacia vulgaris)

Gelukkig had ik laarzen aan, anders had ik natte schoenen, sokken en voeten opgelopen. Even later zag ik tijdens mijn speurtocht iets kleins op een rietstengel bewegen. Het bewoog maar even en toen zat ie weer stil. Langzaam ben ik er naar toe geslopen, gewaad moet ik eigenlijk zeggen. En ja hoor... de negentienpunter! Mijn geluk kon niet op! Hij was er nog! Het zal wel niet dezelfde geweest zijn die ik 2 maanden geleden heb waargenomen. Daar waar 1 kever te vinden is zullen er wel meer zijn, zeg ik maar. Hij had zich verscholen onder een blad van het riet.
Dit miniscuul kleine diertje is slechts 3 mm. groot. En als je er geen oog voor hebt, dan zie je hem zo over het hoofd (lees: miniscuul klein kopje).


En zoals ik al zei, daar waar 1 kevertje is zullen er wel meer zijn! Ongeveer 20 minuten later op enige afstand van het eerste lieveheersbeestje zag ik een tweede op een lisdodde zitten. Ook deze zat aanvankelijk achter of liever gezegd in de oksel van een blad verscholen.

Hij is uitgesproken langwerpig, ook het halsschild is nogal opvallend. Op zijn kop zie je een merkwaardig patroon dat ons aan een bladmotief doet denken.
Zijn voedsel bestaat net als van zoveel lieveheersbeestjes, voornamelijk uit bladluis. 


Het diertje is tamelijk algemeen in het grootste deel van het land. In de noordelijke provincies is dit kevertje minder bekend. Ik had het geluk dit diertje weer aan te mogen treffen in de Oude Kene, een natuurgebied bij Hoogeveen, mijn woonplaats in Drenthe. 

Graag tot de volgende insectenserie 
En bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

6 opmerkingen:

  1. Goede volg de lieveheersbeestje gemaakt :))
    Je pakte twee kleuren rood en wit.
    Een knuffel,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Willy ik heb er oog voor hoor maar dan moet dit kleintje er wel zijn !!!!
    Ik geniet van elk torretje en vlindertje Kevertje enz !!!
    Bedankt voor je show !
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hier geldt "Klein, maar fijn", Willy. Wat is hij mooi, hè. Mooi gefotografeerd ook. Geweldig dat je 'm terug gevonden hebt. Soms zoek je je een ongeluk. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is weer genieten van deze mooie foto's, vooral de laatste vind ik prachtig, door de mooie gekleurde strepen. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Werkelijk heel mooi Willy.
    Ik wist niet eens dat er van die hele kleine kevertjes waren, laat staan emt zoveel stippen!!! Dat egelskophaantje vind ik ook een heel mooi beestje met al die kleuren. Ook zo mooi gefotografeerd!
    Heel knap om zo'n klein lieveheersbeestje zo scherp op de foto te krijgen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig lieveheersbeestje in verschillende kleuren.
    Ook je Egelskophaantje is erg mooi om te zien Willy.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen