zaterdag 8 juni 2013

Een middagje in Boswachterij Ruinen ( 27 mei 2013 )

Door gebrek aan tijd plaats ik nu de waarnemingen die ik op 27 mei heb gedaan. Het was prachtig weer, dus ik trok er toen op uit...op insectenjacht. 
Prachtige insecten waargenomen en.....zelfs een hele zeldzame!

Van Staatsbosbeheer heb ik voor Boswachterij Ruinen een vergunning gekregen om overal te mogen komen. Wel met een speciale bedoeling natuurlijk. De vergunning die ik gekregen heb is om alle waarnemingen te verzamelen (monitoren) en deze aan Staatsbosbeheer door te geven.

Deel 1 van een middagje struinen door de bossen en heide van Boswachterij Ruinen.

Bastaard Zandloopkever (Cicindela Hybrida)

Bladhaantje (Donacia semicuprea)

Gele Soldaatje (Cantharis livida)

Gerimpelde Metaalboktor - (Callidium aeneum)
Dit is een hele zeldzame boktor die ik heb waargenomen. Hij is volgens de statistieken op waarneming.nl vanaf 2005 slechts 5 keer waargenomen in Nederland. In 2007 (1x), 2008 (1x), 2009 (1x) en in 2013 (2x), waarvan 1x door mij.

Keverlarve: Bladhaantje, geslacht Gonioctena, subgenus Goniomena
Notenboorder (Curculio glandium of nucum?)
Pilkever (Byrrhus fasciatus)
Rupsenaaskevers (Xylodrepa quadrimaculata), parend
Smaragdlangsprietmot -vrouwtje (Adela reaumurella)

Graag tot de volgende insectenserie (deel 2)!
En bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!


12 opmerkingen:

  1. Wow, ik ben duidelijk geen insectenkenner, het merendeel van de insecten die jij hier op prachtige foto's laat zien ken ik niet eens, laat staan dat ik ze wel eens gezien heb. Mooi blog en voor mij ook leerzaam. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap dat je al die namen erbij hebt, Willy. Mooie serie weer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello!!!. What a beautiful insects .. Very good macro .. Congratulations ..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's Willy, goed dat je ook al die namen weet, ik ben daar niet zo in thuis.
    Mooie serie!!
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willy jij hebt weer een pracht serie van deze Kevers gemaakt en wij worden er ook heel wijs door met die gegevens !!!
    Dank je wel ,
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Willy, eindelijk weer eens tijd voor blogs. Je "zweefvlieglarve" kom ik ook geregeld tegen. Ik ben er nog steeds niet uit wat het is, eerst dacht ik aan een Icarusblauwtje maar daarvoor is de larve te plat. Een zweefvlieg lijkt het niet te zijn maar wat het wel is? Ik blijf zoeken. Wordt vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig om dit allemaal voor de lens te hebben willy, mooi in beeld gebracht allemaal.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Willy,

    wat een bijzondere kevertjes laat je zien!
    Vooral die notenboorder vind ik heel bijzonder!
    Ook je andere kevertjes zijn prachtig weergegeven.
    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooie soorten heb je erop staan weer. Die notenboorder vind ik heel erg gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Willy (en ook Kees Boele?)

    De "zweefvlieglarve" is een keverlarve: Bladhaantje, geslacht Gonioctena, subgenus Goniomena.

    Groets, Arp

    BeantwoordenVerwijderen
  11. P.S. De Notenboorder is zeker niet C.betulae, maar glandium of nucum. Ik heb er een glandium-gevoel bij, maar kan eerlijk gezegd de haarkam niet ontdekken. Scherpere foto van de "kont" zou kunnen helpen.
    (Arp)

    BeantwoordenVerwijderen